Alla inlägg under februari 2010

Av Linda - 4 februari 2010 20:19

Idag har jag jobbat 7.15-12.15 Gick hem käkade lunch och somnade. Sov till 16.00, då klev jag upp å körde igång tvättmaskinen och diskmaskinen. Sen kom Henke å hämtade upp mig så for vi ner på stan å köpte kinamat och sen vidare till Jonas å Sandra för att äta, pappa gjorde oss sällskap oxå :)


Nu är vi hemma igen å jag ska strax klippa Henke sen blir det soffläge.


Dom ringde iaf från försäkringskassan igår och det skulle tydligen inte vara några problem att ta ut hsp enbart på helgen så det var ju toppen. Nu ska det bara fyllas i lite papper som ska skickas till höger och vänster, sen kan jag jobba på så länge jag orkar och bara låta tiden springa iväg =)


Idag går vi in i vecka 32....

Kroppen: Man kan lätt bli andfådd när man gör något ansträngande trots att lungkapaciteten har ökat. Att man blir andfådd är helt normalt, barnet får lika mycket syre oavsett hur flåsig man känner sig. I slutet av graviditeten kan trycket på pulsådern bli för stort om man ligger på rygg, vilket kan göra att både du och barnet mår illa. Barnmorskan brukar därför rekommendera att man ligger på sidan när man ska sova. Det brukar även vara den ställning som känns bäst, det kan vara skönt att ha en kudde som stöder upp den tunga magen lite.
I vissa landsting görs ett extra ultraljud i vecka 32 för att kontrollera att barnet växer som det ska.


Barnet: Vid den här tidpunkten väger barnet cirka 1500 gram och är ungefär 40 centimeter långt. Nu har barnet något bättre kontroll över sin kroppstemperatur. Lungorna är färdiga och barnet ligger nu och tränar dem genom att andas ner fostervatten i dem, ofta med hicka som följd. Tånaglarna växer allt mer. Barnets sparkar blir nu mer som kraftiga knuffar och man kan lätt särskilja olika kroppsdelar från varandra. Ibland kan man kanske känna något spetsigt som rör sig hastigt tvärs över hela magen, det kan vara ett knä eller en fot. Genom att barnet hickar kan man också få en uppfattning åt vilket håll barnet är vinklat, hickningarna känns som mest från barnets rygg.


Dags att leka frisör.

Hej hej! 


Av Linda - 2 februari 2010 19:50

Ja, det är verkligen samma känsla.

  

Innan sidan laddat upp och man får scrolla ner å kolla om det kommit in nåt nytt intressant objekt. Å känslan som infinner sig när man ser något man gillar. UNDERBART!

Synd bara att det går åt helvete varenda gång. Det är inte det lättaste att hitta ett hus... Nog för att vi är kräsna men när vi väl hittar något vi gillar så blir vi överbudade. Surt som faan!


Idag blev det lite inhandlat både till hemmet och till mig. =) Köpte plastfrukt till min nya fina skål som pryder tvbänken. Det blev även en kruka och sex nya krukväxter. Två små garderobsblommor, två svärmorstungor, en stooor paraplyblomma och en juvelblomma.

    

           


Till mig själv blev det en jeanskjol och en tröja från Vero modas mamma avdelning åsså nya trosor som inte är för små =/

    


Har fått fingrarna ur a..... och ringt försäkringskassan nu ikväll oxå men naturligtvis kunde dom inte svara direkt på min fråga om jag kan ta ut havandeskapspenning enbart på helgerna. Så dom skulle återkomma till mig imorgon eller på torsdag.

Känns som att detta kommer bli mycket krångligare än jag trott. I sånna fall skiter jag i allt och går hem på heltid iaf även fast jag inte vill. Men det är klart...fortsätter det som igår är det nog lika bra att inse att jag inte ska fortsätta jobba... Hoppas det löser sig!


Ikväll har Henke och jag varit och tittat på nya tapeter till sovrummet. Himlarns dumt tänker ni nu, eftersom vi troligtvis/förhoppningsvis flyttar inom en snar framtid. Men nu är det så att vår älskade lilla katt har varit på tapeten med sina små klor. Mitt på väggen...hon satt alltså i sitt kattträd och jagade en fluga och vipps så fastnade hon med klon i tapeten och drog lös en 1 dm lång och 5cm bred bit. Inte så tjusigt...

Är iaf riktigt nöjd med dom vi hittade och tror att det kommer bli kanon! Det blir en fondvägg och den ljusaste färgen i den ska vi ha på resten av väggarna.

  


Tittade även på en ny duschhörna då våran är gammal och äcklig och dessutom rinner vattnet ut under den och över hela golvet i badrummet. Det var ganska lätt att hitta en ny då vårt badrum inte är särskilt stort och vi därför inte kan ha någon annan modell än denna. Endå skillnaden med den på bilden är att vi ska beställa med "sand-glas", alltså frostat.

  

Så imorgon blir det till att beställa.


Blev ett gigantiskt inlägg detta, men visst är det trevligt med bilder? ;)


Nu ska jag krypa ner under en filt i soffan.


Natti natti! 


Av Linda - 2 februari 2010 10:49

Gårdagen bestod av jobb 7.15-16.15 Tog mig hem och dunsade ner i sängen, hade ont som f-n och trodde verkligen att ryggslutet/bäckenet skulle sprängas! Vid 20.00 började det ge med sig och vi begav oss till Ica för att handla. Sen hem igen och ner i sängen.


Jag som trott att jag haft magknip/mensvärk pga att jag varit skitnödig. Men eftersom jag egentligen aldrig känt mig skitnödig och det inte blivit nå resultat har jag kommit på att det mycket möjligt är sammandragningar. Detta är bara mina egna spekulationer. Men eftersom det bara kommer när jag jobbat länge, gått mycket eller ansträngt mig så drar jag den slutsatsen att min kropp börjar säga ifrån tungt arbete... Jag hoppas iaf kunna fortsätta jobba 1 månad till...


Idag blir det lite shopping av olika slag. Sandra å jag ska ut å se om vi hittar lite smått och gått till hemmet.


Dax att sticka!


Hej hej!

Presentation


100319 kom vår älskade dotter Amanda till oss. Det var då vårt liv fick en helt ny mening.
Den dagen vi blev en familj!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8 9
10
11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
<<< Februari 2010 >>>

Länkar

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards