Alla inlägg under september 2011

Av Linda - 29 september 2011 22:30

Är du ledig på onsdag?

Tycker du om att promenera?

Gillar du att testa nya saker?


Då tycker jag att du ska göra mig sällskap och testa Breathwalk (yogapromenad), nu på onsdag den 5/10 kl. 14.30 i sidsjön.

Jag tycker det låter mycket intressant och härligt.

Läs mer på : Yogamera.nu


Vi ses väl?!

Av Linda - 25 september 2011 19:38

Här kommer några få bilder från sommaren.


Börjar med lite bilder på huset så nu får se hur vi haft det på tomten i sommar. Ska ta några bilder på hur det ser ut nu när det nästan är klart någon dag och lägga upp.

         


Så här stolt är man när man får hjälpa pappa att köra traktor. =)

 


Regnväder väder är oxå väder.

   


Så här ser man ut när man är arg (på låtsas)

 


Och så här ser man ut då man snubblat och slagit munnen i asfalten...

 


Vår alldeles egna Skruttis!

 



Av Linda - 22 september 2011 20:03

Grattis Amanda som blev 1 år och 6 månader i måndags!

Grattis till Henke och mig som kilat stadigt i 6 år i går (onsdag).

Grattis Sandra som fyller år i morgon (fredag.)

Grattis Moster Yvonne som fyller år på söndag.


Annars då?! Jo tack, jag har än så länge lyckats undvika den hemska förkyldningen som de flesta går och bär på. *peppar, peppar*


Mycket som snurrar i mitt huvud. Allt mellan himmel och jord.... så jag vet inte vad jag ska skriva om eller vart jag ska börja...


En sak som jag tänkt en del på är att man eller rättare sagt jag, tar vara på tiden med Amanda mer nu när jag jobbar. Det känns som att jag har mer energi/ork till att leka och vara med henne och bättre tålamod. Känner mig konstigt nog som en bättre mamma trots att jag träffar henne mindre.

Antar att det beror på att jag hinner röja hemma medan hon är på dagis så när jag hämtar henne har jag all tid för henne och behöver inte tänka på att städa och tvätta mm, då det redan är gjort. =)


Något som gör mig upprörd:

Vi har Amanda på heltid på dagis, dels för att vi inte sparar särskilt mycket på att sänka till deltid och dels för att vi MÅSTE!

Jag jobbar ju oftast 7-12 eller 16.30-21.30 nu när jag går på 80%.

Då jag jobbar förmiddag får Amanda vara på dagis 6.15-13.30/14.00 Jag kan ju inte hämta henne vid 12.30 då jag kommer hem för då sover hon och vaknar oftast inte förrän runt 13.15-13.30

Jobbar jag kväll få hon vara hemma med mig och lika så på mina lediga dagar. Detta innebär att hon oftast går på dagis max tre dagar/vecka. Tror att det är typ en eller två veckor på fem veckor som hon går fyra dagar. Som längst är hon alltså normalt på dagis 7 h och 45 min/dag x 3 dagar = 23 h och 15 min. Men efter som vi då behöver ha henne på dagis 1 dag (7,45 h) mer vissa veckor, blir det 23,15+7,45=31h/vecka.

Det jag vill komma fram till är: Vi har heltid på dagis, Amanda går näst intill bara deltid vilket är 25 h/v och vi betalar maxtaxan. Medan andra som har barnen på heltid och utnyttjar det/är i behov av det betalar mindre än oss för att de har en lägre inkomst. Jag tycker det är sjukt att dom baserar dagisavgift efter inkomst och det är sjukt att fast man har barnen där mindra så ska man betala mer!!!

Hörde av en vän som läst i någon tidning om ett system som dom provar någonstans söder över i Sverige. Där har dom som en stämplingsklocka på dagis så föräldrarna får "checka in och checka ut" sina barn och så betalar dom bara för de timmar som dom utnyttjat. Det vore väl verkligen någonting att gå vidare med. För som det är nu....det är ju helt absurt!!!!


Ja, det var allt för mig just nu. Nu blir det en go´macka och en kopp te.


Natti, natti!

Av Linda - 12 september 2011 19:30

Då har jag jobbat i två veckor och det känns som jag aldrig varit ledig. Trodde jag skulle vara nybörjare men det går ju som en dans. =)


Amanda är inne på sin fjärde vecka på dagis. Förra veckan var riktigt jobbig. Hysterisk gråt varje lämning så Henke fick ta det då jag är alldeles för blödig. Amanda ville absolut inte vara på dagis och hon var ledsen mest hela dagarna vilket gjorde att jag oxå var det. Samvetet har redan tillräckligt med skuld då jag inte kan vara hemma med henne längre. Det blir inte bättre av att hon tydligt visar att hon inte vill gå på dagis utan vara hemma med mig istället... men this is life bara att bita ihop!

Idag har det iaf gått mycket bättre och hon har varit på gott humör hela dagen, bara lite gnäll då Henke lämnade henne men det hade gått över fort.


I helgen har hon fått tre tänder så jag antar att det är en orsak till att hon var som hon var förra veckan. Så nu har alltså 11 små nötter i sin mun. Lite men ack så behövligt! =)

Det bästa hon vet är att dansa och sjunga och nu har hon även böt sjunga själv. Man hör visserligen inte vad det är för sång men man kan förstå vissa då hon gör rörelser. Ska se om jag orkar lägga upp ett filmklipp på en kort sångsnutt någon dag.

Hon älskar att titta på Saltkråkan och filmerna med Skrållan är bäst. Dockor har börjat bli en favorit när det gällar saker att leka med och det ska bytas både blöja, matas och nattas. Böcker är oxå något hon älskar att sitta och bläddra i. Hon verkar tycka att kläder är överskattat så dom tar hon gärna av sig och springer omkring i bara blöja. Helst skulle hon vilja ta av den oxå men där sättar jag stopp.


I fredags fyllde brorsan år så då var vi dit och grattade honom och i lördags kom Tobbe, Frida och Tillie och hälsade på, dom blev kvar till på söndag eftermiddag.

På söndag fm åkte jag, Frida och barnen på badhuset och karlarna var hemma och latade sig. När vi kom hem var det lunch och sovning för barnen och vi vuxna passade på att slappa i soffan och tittade på Taken, en väldigt bra film.


Nu är Henke ute och gjuter plintar till altanen på baksidan och Amanda är hos farmor och farfar. Dom är ledig i morgon och ville rå om skruttis lite och det är klart att dom får det så slipper hon kliva upp 5.45 för att gå på dagis. Själv jobbar jag 7-12 i morgon.

Måste säga att det är helt underbart att jobba 80 %. Helst skulle jag göra det jämt men tids nog måste jag upp till 100 % igen.... 


Nu ska jag gå ner i och kolla på tv, idol är ju ett av mina favorit program men så även ensam mamma söker...ole, dole, doff.... varför måste dom sända dom programmen på samma tid?!


Hej hej!



Presentation


100319 kom vår älskade dotter Amanda till oss. Det var då vårt liv fick en helt ny mening.
Den dagen vi blev en familj!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Länkar

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards