Alla inlägg under juni 2013

Av Linda - 27 juni 2013 23:13

Idag har jag haft en fantastisk dag med min älskade Linda, på birsta. Åkte 10.00 och var hemma strax före 16.00
Men så härligt det var! Har nog kunnat gått lika länge till, vi tog ju bara övervåningen och inte ens alla butiker där.
Fick äntligen tag på ett par jeans som sitter bra. Köpte även ett linne, två tröjor, tre nagellack, ett par sandaler och en klänning till Amanda som hon ska ha på Julias dop. Mycket av sakerna var på rea så jag har räknat ut att jag har "tjänat" 400 kr idag! Hur bra som helst! ;-)
Nu får det inte dröja lika länge till nästa gång!!

Min lilla prins Emil är på sjukhuset. Han har hög feber som inte vill gå ner trots alvedon och ipren och i morse krampade han och förlorade medvetandet. Lilla gubben, det gör ont i faster när du är så dålig! Pratade med han i telefonen tidigare i kväll. Vi bestämde att vi ska skrämma bort febern så han kan komma hem och leka och bada. Krya på dig prinsen!

Nu ska jag sova. Imorgon ska jag träffa ett gäng härliga mammor och bebisar.
Godnatt!

Av Linda - 25 juni 2013 23:48

Kanon väder idag oxå. Vi har spenderat större delen av dagen ute. Ritningarna för altan är klar, Henke var till Lindfors glas men han var inte där idag...
Amanda och jag var fram på blommaffären och köpte blommor till urnorna och korgarna på väggen. Blev nöjd med urnorna men korgarna hade tydligen Henke råkat kasta så det ska jag köpa nya!

Har chockat kroppen ikväll och gått runt broarna med Sandra, nästan 4 km. Har inte motionerat på 11 månader och det känns kan jag lova! Efter mindre än halva vägen kändes det i höfterna och på slutet värkte både ryggen och skinkorna. Snacka om att vara förslappad. Hemskt!!

Imorgon ska det vara sämre väder och det behövs för nu är det smutsigt inne. Jag vägrar städa när det är finväder vilket det har varit några dagar nu, så det har hunnit bli ganska förigt här hemma men imorgon ska Henke in och jobba lite så då tänkte jag försöka röja lite.

Nu är det natti!

God natt!

Av Linda - 24 juni 2013 23:52

Midsommar firade vi i stugan i Nyhamn med Henkes föräldrar, syster och man, farmor och mormor. Underbart väder, god mat, trevligt sällskap och glada barn. Toppen helt enkelt!

Igår var vi på kalas hos William som fyllde 2 år och på kvällen oljade Henke in altan på baksidan. Nu är vi på g med att bygga klart den. Ska kolla lite mått och priser på glas imorgon sen kör vi så det ryker!

Idag var det Henkes första semesterdag. Nu är vi ledig tillsammans i sju veckor. Härligt!
Jag började dagen med ett tandläkarbesök... ett hål har jag som ska lagas i augusti.

När jag kom hem höll Amanda och Henke på att fylla poolen så i den har Amanda spenderat största delen av dagen.

Nu orkar jag snart inte hålla ögonen öppen
God natt!

Av Linda - 19 juni 2013 23:17

Varm och skön dag idag och ändå har vi mest varit inne! Har inte gjort nån nytta alls ändå har dagen flugit fram. I eftermiddags var jag till bm och pratat preventivmedel och fått klartecken på promenader. Äntligen!! Det går åt rätt håll! Måste även skryta lite med att hon var imponerad av mina knipmuskler och det känns ju kul!

Henke fick åka till Östersund på jobb idag och ringde just och sa att han åker hem nu. Så tjejerna fick vara med farmor medan jag var till bm och Amanda var överlycklig, som hon har tjatat och längtat efter farmor. Det var värre i bilen på väg hem... vad hon grät! Hon är en riktig känslomänniska vår lilla stortjej!

Nu ska jag borsta gaddarna och krypa ner i lopplådan. Imorgon funderar jag på att ge mig på Birsta City med två barn... får se om den ide'n känns lika bra imorgon!! :-P

God natt!

Av Linda - 18 juni 2013 21:09

Åkte till Veronica vid 10.30 Fick supergod morotskaka och surrade. Vips så hade det gått två och enhalv timme och det var dags att bege sig.

Åkte på Ica Maxi. Oj vilken pärs att handla med två barn!!! Det tog en och en halv timme på Maxi och ändå skötte sig båda barnen skapligt bra men jag var helt slut när jag fått in varorna och barnen i bilen. Cred till alla som gör detta själv ofta. Jag kommer iaf försöka undvika det!!

Ikväll har vi varit ute en stund, gick på dagis och lekte lite. Henke är och byter hjullager på min bil så det slipper låta som en helikopteri den!

Nu sover Amanda sen några timmar och Julia har äntligen slumrat till i min famn. Någonting är inte som det ska och jag vet inte riktigt vad!! Men hon verkar besvärad och gråter mycket ikväll... Tycker dessutom att hon ätit sämre både igår och idag. Magen? Svampen? Ont?
Tänk om dom kunde tala, vad mycket lättare det skulle vara!

Imorgon är det dags för efterkontroll hos barnmorskan igen. Hoppas på bra besked och att jag får börja röra på mig! *håller tummarna*

Mer än såhär blir det inte idag.
Hej, hej!

Av Linda - 17 juni 2013 23:26

Idag har jag städat Amandas rum rejält! Röjt, rensat, kastat och dammat! Det har legat över mig ett längre tag och idag blev det äntligen av.
Nästa rum som ska grovstädas blir lekrummet sen är nästan hela huset gjort. Bara gästrummet och gillestugan kvar.

Var bort till Hagmans i kväll då mamma skulle komma och säga hejdå. Hon och Tompen ska på motorcyckel semester i tre veckor och åker på onsdag morgon med siktet inställt på Kroatien. Vilken resa men lite orolig är man allt. Märks att man börjar komma upp i åren då man oroar sig för sina föräldrar!

Lillan har fått svamp i munnen, s.k torsk. Googlade på det och jag är helt säker på att det är så. Antagligen pga penicilinet som jag har ätit!! :-\ Så nu penslar vi lillans mun med vichey vatten för att bli av med det och mina bröst oxå för säkerhets skull!!

Imorgon ska jag och barnen hälsa på Veronica, det ser jag fram emot vi ses alldeles för sällan. Jag har lite gravidkläder som hon ska få. Känns mycket bättre att ge bort än att kasta! Efter det blir det den vanliga veckohandlingen. Skulle ha varit in på Ikea oxå men jag får se om jag ids! Är sugen på birsta city oxå men det får bli utan barn!

Nä, sova skulle jag ju göra inte skriva en roman! :-P

God natt!

Av Linda - 17 juni 2013 14:25

Nu har Julia hunnit bli två och en halv månad. Jag har länge tänkt ta mig tid att få till en förlossningsberättelse men det kommer alltid något annat i vägen.


Det var långfredag den 29 mars 2013 den hände, två dagar före beräknad födsel!

Vi skulle åka med familjen Hagman till lilla hällsjön där pappa var och anglade. Hagmans tog sin bil dit, Henke och Amanda skulle ta skotern och jag skulle ta min bil då jag anade att det skulle vara lite otympligt att sitta i pulkan höggravid. Men Amanda ville så gärna åka pulka istället för skoter så sagt och gjort, jag klämde ner mig där med henne. Till en början kändes det ganska ok men skoterleden blev sämre när vi kom över på vattjomssidan och det blev lite påfrestande, nästan så jag kände hur bebisen guppade längre och längre ner!


Väl framme på isen kändes det iaf bra. Störde mig lite på att jag naturligtvis hunnit bli kissnödig men jag orkade inte få av mig alla kläder och försöka sätta mig och kissa, klumpig som jag var så jag knep.

Ca 40 minuter (ca. kl. 10.45) efter att vi kom fram känner jag hur jag ”kissar på mig” lite. Jag kan liksom inte knipa längre. Trodde att det var bebisen som guppat ner så pass att jag inte kunde knipa längre. Jag sa inget till någon då jag tyckte det kändes pinsamt att jag stod där på isen och kissade på mig!! Då och då sipprade det och jag tyckte det kändes hemska att ha blivit inkontinent!!

Det blåste en del och vid 12.00 började Sandra bli frusen och funderade på att åka hem. Jag viskade till henne att det lät som en toppen ide då jag antingen stod och kissade på mig eller så var det vattnet. Jag berättade det för Henke också men fick känslan av att han inte hörde vad jag sa och tänkte att det ändå inte gjorde något då det säkert inte var vattnet. Jag och Sandra tog bilen hem, grabbarna och barnen skulle åka skoter hem om en liten stund.


Väl hemma satt jag mig på toa och kissade men trots att kissnödighets känslan försvann så slutade det inte rinna, jag knep men det rann ändå. Sandra var redan säker på att det var vattnet men jag var fortfarande osäker (!!! Hur dum får man va?!?!) Hon fick mig iaf att ringa till förlossningen som ville att vi skulle komma in. Så jag gick och duschade och Sandra ringde Henke. I duschen sipprade det nästan hela tiden och DÅ började jag inse att det kanske var vattnet som gått ändå.

Henke kom hem och duschade, jag packade det sista och Amanda fick följa med Sandra hem till dem.


Vi kom in vid 13.45 och jag fick ligga med ctg-kurva. Dom konstaterade att det var vattnet som gått men vi fick åka hem igen då jag inte kände någonting, hade två små sammandragningar under tiden med ctgn men inga värkar. Vi fick en tid kl. 8.00 på lördag 30/3 för igångsättning om det inte skulle kommit igång av sig själv innan dess!

Vi hade beställt Matforsplanka som vi skulle äta med Hagmans så jag var överlycklig att vi fick åka hem igen. Vi gick bort till dom när vi kom hem igen. Klockan var då ca 15.00

Vid 16.30 sitter vi och äter och jag känner en värk för första gången och sen kom dom då och då, inte så kraftiga mer som magknip.


Efter maten satt vi oss i soffan och sen går allt ganska fort. Värkarna blir kraftigare och kraftigare och jag får lägga mig ner och andas igenom dom. Vid 18.00 säger jag åt Henke att jag vill gå hem och vila om det skulle bli en jobbig natt, så Amanda får stanna kvar och vi går hem. Lägger mig i sängen för att sova lite men det är omöjligt värkarna är täta och börjar göra riktigt ont. Jag klockar dom och inser efter 5 (!!!) klockningar att jag faktiskt har tre värkar på tio minuter som håller i sig i en minut. Då hade jag alltså legat och klockat i 50 minuter!! 19.10 säger jag till Henke att jag nog inte orkar mer så jag ringer in och hon hör att jag har det jobbigt så vi blir tillsagda att komma in. Bilresan in var jätte jobbig och jag var livrädd att bli hemskickad igen. Jag minns att jag sa till Henke: -”Måtte jag vara öppen 3-4 cm så vi får stanna, jag skulle så gärna vilja ha lite hjälp av lustgasen nu!”

Klockan är prick 19.30 när vi kommer fram så garaget är öppen vilket känns underbart då det bara är att ta hissen rakt upp och slippa gå den långa korridoren med dessa värkar. Trodde jag!!! Dörren från garaget in i sjukhuset var redan låst så in i bilen igen och upp till entren. Där står en kille och grejar med sitt passerkort men kommer inte in. Jag ringer på klockan till förlossningen men inget händer!!! Värkar, andas, ont, hänger på Henke… ALLT tar sån tid. Så kommer vakten och låser upp. Få stanna flertalet gånger och hålla i väggen och magen.


Väl uppe kommer samma barnmorska som vi träffade tidigare och pratade med på telefonen. Jätte gullig var hon, Nina hette hon. Vi blir visad till ett förlossningsrum på en gång då hon ser på mig att det är tufft. Hon vill börja med att kolla hur mycket jag är öppen, det visar dig att det är 7 cm!! UNDERBART vi får stanna tänkte jag. Så jag får byta om och får lustgas som hjälper mig mycket och så sätts yttre ctg.

Vi blev inskriven 19.50

Jag provar att ligga på olika sätt men det känns bäst på ryggen.

21.59 får ja krystvärkar. Jag blir tillsagd att ändra läge lite nu och då då bebisen inte riktigt kommer ner utan glider tillbaka mellan värkarna. Värkarna blir kortare och det blir glesare mellan dem men det går iaf framåt.

22.55 säger barnmorskan Monica att jag verkligen måsta ta i i värkarna och hålla ut nu, för annars skulle hon måste sätta värkstimulerande dropp och det vill jag INTE så nu jäv..r ska ungen ut!!!


23.04 kommer hon ut. En frisk och perfekt liten tös som skriker och läggs på mitt bröst. Hon väger 3240 g och är 49 cm lång.


   

 

Av Linda - 16 juni 2013 23:53

Nu är jag äntligen pigg och skapligt kry igen. Tog sista penicilintabletten nu ikväll. Har lite rethosta kvar och är fortfarande lite täppt i näsan men det brukar ju hänga kvar ett tag.

I veckan har det inte hänt mycket alls eftersom jag varit sjuk. Hade en del inplanerat som jag fick lov att ändra. Der enda jag varit iväg på var mammasamtal på bvc och då passade jag på att väga och mäta Julia. Tror hon var 58 cm lång nu och väger runt 5500 g, hon ligger iaf över normalkurvan nu vår lilla biff! ;-)

Igår hade min fina barndomsvän Erika sin 30-års fest. Och vilken toppen kväll!! Tror alla var supernöjda och hade jätte trevligt. Jag var hemma vid 03.30 Mycket god mat och dryck, tipsslinga, tävling och karaoke. Ja, hon är verkligen en enastående värdinna och festfixare!

Idag har vi varit till Ljustadalen och gratulerat Max och Thea som fyller 4 och 9 år. Annars har det varit lungt. Jag har varit trött men mått bra! Vi bjöd hit Hagmans på middag. Hel laxsida i ugn med pressad potatis och sås. Väldigt enkelt och sååå gott!!

Nä, nu är det natti för mig!
God natt!

Bilden tog jag i morse strax efter 3.00 när jag cyklade hem från festen!

Presentation


100319 kom vår älskade dotter Amanda till oss. Det var då vårt liv fick en helt ny mening.
Den dagen vi blev en familj!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Länkar

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards