Alla inlägg under december 2010

Av Linda - 20 december 2010 22:16

Igår blev Amanda 9 månader, fantastiskt vad tiden rusar!

Idag var vi till BVC på hälsokontroll/samtal och utvecklingssamtal. Allt såg bra ut. Hon väger nu 8945 g och är 72,5 cm lång. Hon ligger precis på "medel kurvan" på vikten och lite över på längden. Perfekt är ordet! =)

     

Då                          Nu


Tuva sov hos oss inatt och följde med på BVC, hon satt så snällt och fint medan vi pratade med sköterskan. När vi var klar där hämtade vi upp Sandra och Emil som var på grötlunch på hennes jobb och sedan åkte vi ut till Birsta och mötte upp Jossan. Det blev lite julklappshandling så nu är det bara två stycken kvar och jag vet vad vi ska köpa så det känns skönt.


Ikväll flyttade vi in Amandas säng till hennes rum igen och Henke testade att ta läggningen. Jag valde att gå ut och skotta för att inte behöva höra eventuell gråt.

Han satt på en stol brevid hennes säng och det gick rätt bra. Hon blev lite upprörd när vällingen tog slut och innan Henke hade värmt mer hade hon hunnit bli bra arg men det gick över efter en stund då hon fick mer välling och sedan somnade hon gott.

Fattar inte att ungen äter nästan 400 ml välling på kvällen. Hon måste verkligen växa nu.


Imorgon blir det stan med Linda W och sedan kanske Indal.

Henke håller på att baka vörtbröd som stax är färdigt, jag har slagit in lite julklappar och nu ska jag hoppa in i duschen, har en irriterande huvudvärk som inte vill släppa.


Natti, natti!


Ska kanske prova något nytt...får jag chansen så tar jag den men det återstår att se. Skulle iaf vara riktigt roligt. =)

Av Linda - 19 december 2010 15:51

Häromdagen tog jag och Amanda en liiiten sparktur på gatan.

Det var Amandas första och det gillades verkligen. Hon hade ett leende på läpparna hela tiden. Vi sparkade bort till familjen Hagman och då ville Tuva såklart skjutsa Amanda på sparken.

     


   


Bjuder på lite bilder från lek inne under de kalla dagarna som varit.

 

Jag försöker komma framåt men det går ju bara bakåt...


En av de första gångerna jag står i krypställning.


    

Provar hoppgungan hemma för första gången.


Åka gåvagn är mycket roligare än att försöka gå med den.


 

Undersöker tomteluvan.


 

Leker i puffen som jag fått av gammelfarmor Kerstin.


 

 

Leker men bästisen Tillie


       

En busig Amanda och en mätt Amanda.


Du är mitt liv min älskade skrutt. Vad gjorde jag innan du fanns?!


Av Linda - 18 december 2010 21:29

Idag har jag varit barnvakt till Max och Thea. Vi har åkt pulka lekt kurragömma och spelat in film. Underbara barn! =)

Mamma hade Tuva och Emil idag så vi strålade samman och åkte pulka och åt lunch. Vid 12.30 gick mamma, Tuva, Emil och Thea hem till Tuva. Max sov och Amanda och jag lekte en liten stund innan det var dax för Amanda att sova.

När hon somnat passade jag på att skotta.

Strax före 14.00 ville Thea och Tuva komma till mig igen och i samma veva som dom kom vaknade Amanda. Max den sjusovaren fick jag lov att väcka. :P Sen var det fika och lek hela eftermiddagen.

Vid 16.15 kom Tobbe med Tillie som vi skulle vara barnvakt åt till ca 19.00 då hennes morfar skulle komma och hämta henne. Hon var så go´och glad hela tiden, sötnöten! =) Strax efter hon kommit, kom Johanna och hämtade barnen.

Vi bjöd över Jonas på middag då Sandra jobbade, det blev hemgjord pizza och ett glas rött. :)

Vid 19.30 kom Mats och hämtade Tillsan och vipps så blev det ett nästan otäckt lugn i huset. Henke gav Amanda mat, Tuva var lugn och nöjd och Jonas och Emil satt i soffan. Konstig känsla efter att ha haft huset fullt med härliga barn heeela dagen.


När Henke la Amanda i sängen började hon i vanlig ordning tok gråta. Jag väntade 10-15 minuter sen gick jag dit. Jag satt mig brevid hennes säng och hon blev tyst. Henke gick ut och jag blev liggandes på sängen i bra precis 30 minuter innan Amanda somnade. Då hade hon surrat av sig och lekt med tutten som han alltid gör innan hon ska sova.

Vet inte om det är rätt att jag går dit när hon gråter men hon slutar ju inte annars, så varför tjura på och låta henne bli så upprörd när vi vet vad hon vill. Ska på utvecklingssamtal på BVC på måndag, får kanske fråga då vad som tycker. Hur skulle ni ha gjort?

 

Nu har vi just sett finalen av Robinson och Sundsvalls grabben vann, Hejje, hejja! =)

Resten av kvällen blir lugn, känns som att kudden inte är allt för långt borta.


Måste bara tilllägga att idag är den bästa dagen på länge! =)

                  


Natti, natti!

Av Linda - 17 december 2010 15:47

I alla fall för mamma Linda och pappa Henke, för Amanda har fått sin första tand!! Kände den i morse så jag antar (och hoppas) att det är anledningen till hennes beteende de senste två dagarna.

Idag har hon nästan varit som vanligt, lite gnälligare men inget jämnfört med igår och i onsdags.


Idag har jag köpt två tavellister som vi ska ha i köker och ställa upp kokböcker på, svärföräldrarna hade gjort så och det var riktigt snyggt så då måste vi ju naturligtvis härmas. ;P Köpte även en turkos hoodtröja som jag sneglat på lääänge. Idag blev den min! =) Fixade även en till julklapp till Henke och farmor Kerstins och mormor Kerstins julklappar, eller iaf en del av dom.


Ikväll blir det tacos hos familjen Hagman, mmh jag längtar. Nu är det dags att ge Amanda mat.


Trevlig helg!

Av Linda - 16 december 2010 21:20

För ett tag sedan tyckte jag Amanda var väldigt mammig men det gick över skapligt fort men nu kan jag inte kalla det för mammig. Inte jämnfört med vad hon är nu!!! Det är en rent helvete rent ut sagt. Missförstå mig inte, naturligtvis älskar jag henne till månen och tillbaka men just nu är hon en pain in the ass. Jag KAN verkligen inte vara utom synhåll för henne och måste bära runt på henne om hon ska vara tyst annars gallskriker hon och gråter. Visst låter jag henne sitta/ligga på lekmatta, gå i gåstolen, sitta i matstolen mm. Men man blir ganska fort trött på att höra gråten och skriket.

Förmiddagarna går rätt så bra, kanske för att jag har mer energi då men eftermiddagen och kvällen är verkligen skit jobbig.

Som pricken över i vägrade hon sova på eftermiddagen idag oxå så hon var sådär lagom rolig. (Hon hade bara sovit en timme och 15 minuter på förmiddagen och vaknade då 12.00)

Det slutade med att hon låg i sängen och skrek och jag satt och grät, maktlös och orkeslös. Efter 20 minuter tog jag upp henne och så länge jag stog upp var hon nöjd. Jag gick omkring gråtandes dels för att ryggen värkte så jag ville spy och dels för att orken inte fanns. Efter en och en halv timma ringde jag mamma i vild förtvivlan, utpumpad på allt vad tålamod heter. Efter samtalet kändes det iaf lite bättre och jag fick tack och lov tillbaka lite energi till att vara en mamma igen.

Kvällen fortsatte i gnällandets och gråtens tecken (av Amanda). Henke hade henne medan jag damsög och plockade lite. När det var dax att sova slukade hon nästan två flaskor välling och somnade i Henkes famn. När han skulle lägga ner henne i sängen vaknade hon och sen var karusellen igång. I EN TIMME försökte han få henne att somna om men hon vägrade och bara skrek.

I vild förtvivlan ringde jag återigen till mamma som tack och lov var i faggorna med moster så dom kom förbi. Strax innan dom kom, kom Henke ut från sovrummet med Amanda då hade han gett upp och jag tog henne. Vipps, så vart hon tyst! Sen slappnade hon av och la huvudet på mitt bröst och var nöjd. Precis då kom mamma och moster. Mamma tog Amanda och jag passade på att visa runt moster som inte sett hur vi har det. Så fort jag försvann ur synhåll började Amanda låta men mamma fick snabbt tyst på henne, men under hela tiden hade hon fullt upp med att ha koll på var jag höll hus.

Det slutade iaf med att hennes säng nu står i vårt sovrum... igen, för att se om det blir någon skillnad för henne och om hon känner sig tryggare då vi ligger brevid när hon ska sova.

Henke la sig brevid henne i kväll och efter 20 minuter och lite gnäll så sov hon, troligtvis av utmattning. Lillskruttan!

Ja, mammig är verkligen det rätta ordet nu. Har läst att det tydligen är väldigt vanligt vid den här åldern men jag trodde väl aldrig att det kunde bli såhär prövande. Må denna "fas" vara över lika fort som den kom.


Jag känner mig oxå rätt utmattad och tänker gå och lägga mig. 8.20 i morognbitti ska jag vara på sjukhuset för cellprovtagning och då ska jag lämna Amanda hos faster Lisa innan. Sen kl. 11.00 är det återbad på babysimmet, lunch med mammorna och efter det ska jag ut till Timrå och hämta fotografier som jag beställt hos Lenar bild.


Nä, dags att ladda kroppen med energi.

Natti, natti!

Av Linda - 16 december 2010 09:15

Gröten fick vara kvar igår och lika så middagen (1 skiva kalvsylta och 1 potatis) så idag fortsätter vi i samma spår och fortsätter hålla tummarna.


Igår kväll efter mycket om och men när Amanda äntligen hade somnat, bakade jag lussebullar, julkola och kolakakor. Ikväll tänkte jag försöka mig på chokladfudge med marshmallows (ungefär som Rocky road).


Nu snöar det för fullt och jag ÄLSKAR det!

Det har utfärdats en klass 1 varning och jag måste säga att jag tycker det är lite larvigt. På vintern ska det ju komma snö här i Sverige och den som inte är beredd på det är antingen dum i huvudet eller bor i FEL land. Sen har man väl ett sunt förnuft om man ska ut i trafiken.

Tror att jag ska ta en sparktur med Amanda senare och se hur hon gillar det.  Måste ju inviga bygeln jag fick till sparken och det är ju perfekt väder för det idag bara -5,3 grader. =)


Nä, dax för lite lek med skruttis innan det är naptime!

Hej hej!

Av Linda - 15 december 2010 10:31

Igår var det sista gången på babysimmet och Amanda fick ett diplom :) Får se hur det blir med bad nästa år fortsättning 2 på himlabadet är en sån dum tid så jag ska kolla hur det ser ut med dag och tid här i matfors istället...


Igår åt amanda fast föda för första gången på en vecka, det blev kokt potatis och kalvsylta, det var inte särskilt mycket hon fick men vi måste ju börja någonstans. Det gick iaf mycket bra, bara några små tjöjningar men det viktigaste var att hon inte kräktes. =)

Måste försöka få igång maten för nu när hon lever på majsvälling så blir hon stenhård i magen och bokstavligen SKRIKER när hon ska bajas och det gör sååå ont i mig att se vad ont det gör för henne. Dessutom tycker jag hon gått ner en del i vikt oxå...

Nu har hon nyss fått en halv portion mild havregröt så får vi se hur det går.


Amanda har sedan hon föddes, inte somnat om hon inte legat i famnen eller vagnen. På kvällarna får hon alltid välling och sedan mysa i famnen tills hon somna. Men nu de senaste kvällarna har jag bara lagt ner henne i sängen efter vällingen och så har hon somnat själv, lika på dagarna när hon ska sova. Ibland med lite gråt men för det mesta utan. Lillgumman börjar bli stor och (kanske) lite självständig.


Nää, nu ska jag passa på att göra lite nytta medan skruttis sover.


Hej hej!



Av Linda - 13 december 2010 20:44

Min lilla tomtenissa idag när vi lussade för pensionärerna i Skön.

  


Tuva kom förbi och lussade för faster och Amanda idag oxå.

Sötaste kusinerna

  


Min ögonsten

       

Presentation


100319 kom vår älskade dotter Amanda till oss. Det var då vårt liv fick en helt ny mening.
Den dagen vi blev en familj!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15 16 17 18 19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2010 >>>

Länkar

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards