Direktlänk till inlägg 18 december 2010

Dagmamma!

Av Linda - 18 december 2010 21:29

Idag har jag varit barnvakt till Max och Thea. Vi har åkt pulka lekt kurragömma och spelat in film. Underbara barn! =)

Mamma hade Tuva och Emil idag så vi strålade samman och åkte pulka och åt lunch. Vid 12.30 gick mamma, Tuva, Emil och Thea hem till Tuva. Max sov och Amanda och jag lekte en liten stund innan det var dax för Amanda att sova.

När hon somnat passade jag på att skotta.

Strax före 14.00 ville Thea och Tuva komma till mig igen och i samma veva som dom kom vaknade Amanda. Max den sjusovaren fick jag lov att väcka. :P Sen var det fika och lek hela eftermiddagen.

Vid 16.15 kom Tobbe med Tillie som vi skulle vara barnvakt åt till ca 19.00 då hennes morfar skulle komma och hämta henne. Hon var så go´och glad hela tiden, sötnöten! =) Strax efter hon kommit, kom Johanna och hämtade barnen.

Vi bjöd över Jonas på middag då Sandra jobbade, det blev hemgjord pizza och ett glas rött. :)

Vid 19.30 kom Mats och hämtade Tillsan och vipps så blev det ett nästan otäckt lugn i huset. Henke gav Amanda mat, Tuva var lugn och nöjd och Jonas och Emil satt i soffan. Konstig känsla efter att ha haft huset fullt med härliga barn heeela dagen.


När Henke la Amanda i sängen började hon i vanlig ordning tok gråta. Jag väntade 10-15 minuter sen gick jag dit. Jag satt mig brevid hennes säng och hon blev tyst. Henke gick ut och jag blev liggandes på sängen i bra precis 30 minuter innan Amanda somnade. Då hade hon surrat av sig och lekt med tutten som han alltid gör innan hon ska sova.

Vet inte om det är rätt att jag går dit när hon gråter men hon slutar ju inte annars, så varför tjura på och låta henne bli så upprörd när vi vet vad hon vill. Ska på utvecklingssamtal på BVC på måndag, får kanske fråga då vad som tycker. Hur skulle ni ha gjort?

 

Nu har vi just sett finalen av Robinson och Sundsvalls grabben vann, Hejje, hejja! =)

Resten av kvällen blir lugn, känns som att kudden inte är allt för långt borta.


Måste bara tilllägga att idag är den bästa dagen på länge! =)

                  


Natti, natti!

 
 
Veronica

Veronica

18 december 2010 22:20

Jag ser absolut inget fel till att du går in till henne när hon är lessen. Om hon dessutom blir nöjd bara av att du är i samma rum, å inte behöver ta upp henne.
Gå på magkänslan.

Tänk såhär...om nåra år vill hon förmodligen inte alls att du kommer in på hennes rum ;]
Du gör det jättebra Linda!
Kram!

http://ceekay.bloggagratis.se

Linda

18 december 2010 22:25

Tack för din åsikt. =) Jag kommer nog följa den så länge hon fortsätter gråta :)
Haha, ja det har du nog rätt i, om några år är man nog portad :)
Kram

 
Ingen bild

Emma

18 december 2010 22:52

Det är så svårt det här med sovningen. Molly skulle också gråta om vi lämnade henne, nu har jag iof aldrig lämnat henne så pass länge att hon somnar. (är för mesig) Hon har som Amanda alltid somnat i vår famn. Vi har låtit henne göra det eftersom hon aldrig ammades (någon närhet tyckte jag hon skulle få) Men nu när vi försöker avvänja henne så har jag börjat med att låta henne somna bredvid mig i vår säng. Hon gosar alltid in sig mot min bröstkorg fortfarande, trots att jag lägger mig en bit bort. Hon flyttar efter :) Men hon somnar inte i famnen (STORT framsteg). Jag brukar sjunga och smeka henne på kinden och det är mysigt både för mig och henne samt att hon blir lugn och sover bra på natten:) Nu går det relativt fort för henne att somna så så snart ska vi lägga henne direkt i hennes säng fast sitta bredvid. Och sen successivt(stavning?) flytta oss längre bort! Jag har aldrig gillat det här med att skrika sig till sömns, har tyvärr inte hjärta till det nu när hon är så liten. Möjligtvis ändras det när hon blir äldre. Jag tar dock aldrig upp henne om hon vaknar till utan det brukar räcka om jag "visar upp mig" samt gunga sängen. Vi gjorde ett försök med att lägga henne direkt i sängen för någon månad sedan. Hon blev helt hysterisk när jag la ner henne. Jag satt länge, länge bredvid och gungade och sjöng. Sen var jag tyvärr borta en helg och min man "fuskade" så när jag kom hem var det stenkört igen. Den här gången så är det inte något skrik alls. Hon ligger och lyssnar på min sång tills hon lugnt somnar in. Det är mycket skönare, både för mig och henne. Visst, man "skämmer" bort dom lite men nu när dom är så små samt att man inte har något annat syskon att ta hänsyn till så tycker jag det funkar bra. Jag har inga problem med att natta lite längre, det går fortare för varje dag. Snart så ;)
Men man gör som man själv känner. Om Amanda tystnar så fort du kommer in så tycker jag absolut att du ska fortsätta med det. Då är det bara mamma hon saknar ;) Och tänk sen när hon blir äldre och skriker: UT! *fniss* Man får passa på ;) Jag skulle som du gått in om jag vet att det skulle få henne att tystna. Dom vill oftast nått när dom skriker och om man kan få dom att tystna så gör man det. Nu vet jag inte hur ni gör vid nattningen men är det bara när Henke lägger henne som hon skriker? I sånna fall kanske det skulle funka om ni är med båda två? Att han tar upp henne men du står bredvid?
Ja, jag vet inte om du blev klokare men nu vet du hur vi gör ;) Och svaret på din fråga är alltså att jag skulle gjort precis samma sak ;)

Linda

19 december 2010 09:44

Tack Emma. Alltid uppskattat att få höra hur andra gör och skulle ha gjort. =) Jag kommer nog att ta läggningarna ett tag nu då hon är så känslig. Bra tips om att Henke ska vara med oxå. Det ska vi absolut testa. Tyvärr funder det inte att han håller henne och jag står brevid, det har vi testat och hon sträcker sig bara efter mig och gråter.
Jätte tack för din hjälp. =)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 30 mars 2014 20:33


Grattis älskade Julia! Igår blev du 1 år.

Av Linda - 27 mars 2014 20:19

I mitten på februari sökte jag ett jobb. Ett jobb som jag tror skulle vara väldigt lärorikt och utvecklande. Men med mitt självförtroende så trodde jag såklart inte jag hade någon chans. Igår ringde dom och vill att jag kommer på intervju...!! Känn...

Av Linda - 19 mars 2014 20:03

Idag blir vår stora älskling 4 år! GRATTIS Älskade Amanda på din dag! Började dagen med sång, paket och chokladboll i sängen. Självklart satt det ett ljus i chokladbollen så hon fick blåsa ut det. Dagen fortsatte med godsaker och kvällen spenderad...

Av Linda - 13 mars 2014 22:25


  Lillan tog sin första tur med gåvagnen idag! ♡   ...

Av Linda - 13 mars 2014 22:22


Hm... sista bilden kom visst inte med så här kommer den!

Presentation


100319 kom vår älskade dotter Amanda till oss. Det var då vårt liv fick en helt ny mening.
Den dagen vi blev en familj!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15 16 17 18 19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2010 >>>

Länkar

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards