Alla inlägg den 12 juni 2010

Av Linda - 12 juni 2010 08:37

Alkohol och amning

En kvinna kan dricka alkohol under amningsperioden men hon bör vänta ett antal timmar med att amma efter att hon druckit. Bröstmjölken innehåller nämligen lika mycket alkohol som det är i mammans blod. 30-90 minuter efter att mamman druckit finns alkoholen i mjölken. Men alkoholen försvinner från mjölken i samma takt som den försvinner från mammans blod. Då ett glas vin i genomsnitt tar runt tre timmar att förbränna för en kvinna finns det också alkohol i mjölken under den tiden om man druckit ett glas vin. Under den tiden bör man naturligtvis inte amma. Men då olika kvinnor förbränner alkohol olika fort bör man ta till en ordentlig säkerhetsmarginal innan man ammar efter att man har druckit. Tidigare har man trott att man bör mjölka ur brösten om man druckit alkohol före amning men ingenting tyder på att det skulle spela någon roll. Vad som är viktigt är istället att man låter tillräcklig tid passera från alkoholintag till amning. 


http://www.netdoktor.se/graviditet/?_PageId=967

Av Linda - 12 juni 2010 07:13

Började gårdagen med ett besök hos frissan. Jag är helnöjd med färgen men som vanligt känns luggen inte 100%. Jag är riktigt kräsen när det gäller form på luggen och det är sällan jag blir nöjd med den men det brukar gå till sig efter någon vecka...


Vid 12.00 var jag klar då for jag hem och så åt vi lunch. Henke hade tagit ut en komp.dag för att vara med Amanad medan jag var hos frissan.

Efter lunchen drog vi ut till Njurunda till en liten butik som heter Nordljus. Fick tips av Johanna om den då vi har letat kaffefilter hållare men inte fått tag på någon men där hade dom en jätte fin. =) Hittade även en "låda" som det står Post på, som vi kan lägga räkningarna i när dom dimper in. Ska dit efter den 21 juni oxå för det var slut på en låda som jag vill ha och den skulle dom få in då.

     


Sen bar det iväg på Barnens hus för att köpa fler nappflaskor och sen hem för att vila lite så vi skulle orka med kvällen.

Vi hade beställt bord på Invito till 19.00 så vid 18.30 traskade vi ner till mamma och lämnade Amanda och sen skjutsade hon ner oss på stan, då vi var lite sena och inte skulle hinna gå. 

Det blev champagne till fördrink, trerätters middag och två glas rött. Det var ju inte direkt igår jag drack alkohol så jag nöjde mig med detta och det räkte för att bli lite "glad i hågen".

En fantastiskt mysig kväll för oss själva! Men OJ vad underbart det var att hämta stumpan. Fast vi bara var borta fyra timmas så längtade vi efter henne som galna. =) Ögonstenen våran!

Naturligtvis har jag pumpat ut mjölk som Amanda får. Vill inte gärna amma idag då jag drack alkohol igår. Även om det sägs att det gått ur mjölken så säger mitt samvete stopp! Så det får bli flaska åtminstonde fram till eftermiddagen.


Idag blir det en heldag hos Tobbe, Frida och Tillie. Grabbarna ska röja så vi får hoppas att regnet håller sig borta.


Nu ska vi äta frukost.

Hej, hej!

Presentation


100319 kom vår älskade dotter Amanda till oss. Det var då vårt liv fick en helt ny mening.
Den dagen vi blev en familj!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14 15 16
17
18 19 20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Länkar

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards