Alla inlägg under oktober 2009

Av Linda - 22 oktober 2009 16:47

Idag har jag äntligen putsat fönstren i vardagsrummet och bytt gardiner. Damtorkningen är avklarad oxå. Bara soffan som ska damsugas sen är vardagsrummet höst/vinter klart. Har hunnit med att tvätta tre maskiner oxå mer kan jag inte tvätta för det finns ingen mer plats att hänga på.

Henke är på gång hem närsomhelst å då blir det middag. Sen ska jag ner på Preem å hämta voxipåsen som kommit och efter det fortsätter nog städningen. Måste iaf bädda rent och städa badrummet sen får vi se hur mycket mer det blir.


Tuva och Sandra har varit här en stund idag oxå. Tuva har blivit så duktig på att prata, man märker tydlig skillnad varje gång man träffar henne. Stortjejen!


Nä, lika bra att påbörja damsugningen av soffan innan orken försvinner.

Baj baj!  

Av Linda - 21 oktober 2009 13:31

Dagen har flutit på näst intill prickfritt. Inte kräkts en gång! Wiiieee!!! =) Bara en jobbig huvudvärk som inte vill ge med sig. Men vad gör det när man slipper må illa?!


I eftermiddag ska vi på husvisning, det ska bli spännande. Det var ett tag sen sist nu. Det vore inte dumt att hitta ett hus innan bäbisen tittar ut. Känns som att det blir lite trångt här hemma men det går nog den första tiden iaf.

Tänkte börja titta lite närmare på barnvagnar snart oxå eftersom det tydligen kan vara flera månaders leveranstid på dem och man vill ju inte gärna stå utan den dagen det är dags. Fast jag vet nästan vad det kommer att bli för sort men man vill ju kolla runt lite iaf och se vad som erbjuds. Har redan köpt den första saken till lill*n. En voxiåkpåse. Hittade en fräsch på blocket till kanon pris och då kunde vi inte låta bli. Känns som att eftersom vi spenderar mycket tid ute på vintrarna så kommer den att bli väl använd och den är perfekt att ha i vagnen oxå. Den borde komma på posten vilken dag som helst nu. =)

Kläder och sånt känns det inte som man vill börja köpa än, det är ju trots allt väääldigt lång tid kvar. Dessutom är det inte förrän nu som jag verkligen förstår vad som sker och kan känna glädje över det. Det är faktiskt helt ofattbart. VI SKA BLI MAMMA OCH PAPPA! GAAAHHHH! =) 

Av Linda - 20 oktober 2009 22:07

Ja, gårdagen på jobbet var jobbig fram till lunch sen gick det riktigt bra. Idag kräktas jag bara en gång hemma innan jag gick till jobbet och vid 8.30 mådde jag redan mycket bättre.

Så det går åt rätt håll och det känns så bra. =)

Imorgon jobbar jag halvdag sen är jag ledig på torsdag. Skönt det så jag kan ladda inför jobbar helg. Känns liiite jobbigt att jag inte har möjlighet att börja senare på helgen som jag gör på vardagarna. Det betyder väldigt mycket att jag har fått den möjligheten. Tack chefen! Men det ska väl förhoppningsvis gå bra ändå, får väl kliva upp fyra och äta frukost i värsta fall...


Nä, nu ska jag borsta tänderna å krypa till kojs


Natti, natti!


Idag går vi in i vecka 17, tänk att halva tiden snart gått! =))

Av Linda - 18 oktober 2009 21:38

Svar till Emma H:

Jag fick med frågeformuläret samtidigt som den övriga informationen från BM. Det är säkert bara att ringa henne å be henne skicka ett. =)

Av Linda - 17 oktober 2009 11:20

Kom aldrig iväg för att vaccinera mig igår. Å naturligtvis så är det nu slut på vaccinet...ja, ja det är bara att vänta till det kommer mer!


Lördag idag, vad gör man?

Henke hjälper Mogge med att snickra så han ska jag hämta i eftermiddag någongång. Själv tror jag jag ska chocka kroppen med en mini promenad ner till skönsberg för att köpa trav och posta brev. Lär bli anfådd som få men jag måste ju börja någonstans. Så ser ni en flåsande, blek, glåmig och risig tjej mellan Haga och Skönsberg behöver ni inte bli rädd, det är bara jag! ;P


Nä, nu blir det till att stoppa något i huvudet för att mätta magen å sen bege sig.


Ha en bra dag.

Hej hej!

Av Linda - 16 oktober 2009 12:18

Hyperemesis gravidarum

  • Ungefär 80% av alla gravida är någon gång illamående under graviditeten, av dessa drabbas ungefär hälften av kräkningar. En till två procent lider av hyperemesis gravidarum, svårt illamående och frekventa kräkningar.

  • Vid hyperemesis kräks man när som helst under dygnet. Medan vanligt graviditetsillamående går över runt vecka 13-14 tenderar hyperemesis att förvärras efter den tidpunkten och det är inte ovanligt att kvinnan går ner två kilo i veckan eller mer.

  • Kvinnor som på grund av sin graviditet (flerbörd och mola hydratiosa) har höga hormonvärden drabbas oftare än andra av illamående och kräkningar. Det verkar också som om psykiska faktorer (rädsla för graviditet eller förlossning, komplicerade relationer till mannen/mamman och liknande) kan förvärra illamåendet.

  • Graviditetsillamående är den tredje största anledningen till att kvinnor läggs in på sjukhus under graviditeten. Hyperemesis kan vara ett allvarligt problem om kvinnan inte kan få i sig näring. Blod- och urinprover tas för att kontrollera elektrolytbalans och eventuellt aceton. Behandlingen består huvudsakligen av B6-vitaminintag och små, fettsnåla, täta måltider. Om man bedömer att kvinnan svälter är det äktuellt med sjukhusvård, då ges näring i dropp och medicin som dämpar illamående, inom en vecka brukar det gå bättre att äta igen.

  • 28% av sjukskrivningarna pga illamående görs under graviditetens första 28 veckor. Störst risk att drabbas löper unga kvinnor och omföderskor. Rökning och vitaminintag innan graviditeten minskar risken för illamående liksom att ha ett arbete utanför hemmet. Trots att det är så vanligt förekommande finns det inga säkra teorier om varför man drabbas.

Av Linda - 15 oktober 2009 17:06

Första arbetsdagen kunde nog inte ha börjat värre!

Klev upp och åt frukost, bredde två mackor som jag skulle ha med på jobbet. Kände mig lite illamående så jag gick å la mig igen. Hann väl ligga i tre minuter sen fick jag rusa på toa och spy... lyckades naturligtvis bara träffa halva toan, så det blev till att skura! Började tvätta mig å göra mig klar för dagen (mellan kräkningarna) och gick till jobbet. Där fortsatte det, försökte få i mig smörgås och morot men fick rusa på toa och spy... Mådde piss fram till lunch då jag lyckades få i mig mat och behålla den. Sen gick eftermiddagen lite bättre. Illamåendet var mildare och jag slapp spy. Men ska jag sammanfatta denna dag så har den varit urusel!!! 

VARFÖR ska det behöva vara såhär?! Nu är jag iaf ledig tre dagar. Hoppas på en bättre start på måndag.


Angående vaccinationen så har jag nog helt ändrat uppfattning, efter att ha läst, läst och läst. Enligt vad jag nu kommit fram till så ska det vara helt ofarligt för fostret och då anser jag att det inte är något att fundera på. Så imorgon blir det nog av. Då har jag gjort vad jag kan, dels för att skydda mig men även andra från att smittas av mig om jag skulle åka dit.


Nu ska jag hugga in på ett plommon, sen blir det middag och en tur på konsum för att köpa satsumas, I love them!


Hej hej! 

Av Linda - 14 oktober 2009 11:02

Sista dagen som sjukskriven. Det känns både bra och dåligt. Jag längtar såklart tillbaka till jobbet och den vanliga vardagen men jag är lite orolig över hur det ska gå och jobba med tanke på alla lukter. Förhoppningsvis oroar jag mig i onödan. Det går nog bra...


Idag SKA jag slipa klart ramen och måla det första lagret, är ju inte mycket slipning kvar nu. Det är bara det att jag inte har nå bra slippapper och därför har det tagit sån tid då jag inte orkar slipa så mycket åt gången.


Håller på att tvätta en jacka som jag fått av världens bästa kusin Johanna. Så vid 15.00 ska jag ta med den ner till mamma och tummla den.

Jag hade ju sån tur! Har varit ute efter en röd parkas/dunjacka läääänge men inte hittat någon i min storlek eller så har dom varit alldeles för dyra. Så förra veckan när jag var hos Johanna så nämde jag detta och tro ni inte att hon hade en röd everest dunjacka i min storlek i källaren, som hon skulle kasta. Så jag fick den. =) Wiiieee Tack, tack!


Nä, ramen kallar.

Hej hej!

Presentation


100319 kom vår älskade dotter Amanda till oss. Det var då vårt liv fick en helt ny mening.
Den dagen vi blev en familj!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Länkar

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards